#37
Tágra zárt szemek – Szexuálpszichológus a családban
Az Oscar-díjas rendezőzseni utolsó remekművében sztárpár formál férjet és feleséget, s bár a Tágra zárt szemek középpontjában a szexualitás áll, valószínűleg a botrányfilm-besorolás ugyanannyit ártott, mint használt e mozinak. Igaz, a nyitóképsor és a zárómondatok bármely szexfilmben megállnák a helyüket, ám aki ilyesmit vár ettől az alkotástól, az kétségtelenül csalódni fog.
A felvillanó, kellően figyelemreméltó nőidomok nem hozzák lázba Dr. William Harfordot - az évek során volt ideje megismerni felesége minden egyes porcikáját. Egyébként is: estélyre sietnek, így gyors búcsúcsók a gyerkőcnek, aztán irány az unalmasnak ígérkező parti!

A parti, ahol a kezdetben - jobb híján - pezsgővel oldódó asszonykára egy skalpvadász sármőr veti ki a hálóját, miközben ura két modellel is flörtöl. A hűtlen kísértéseknek az alkoholmámorból kitörő megingathatatlannak tűnő asszonyi határozottság, míg a férj számára megváltásként érkező sürgős orvosi riasztás vetnek véget. Ám a történtek nem múlnak el nyomtalanul: a látottak és átéltek hatására a nő a szexualitás morális, etikai és biológiai témaköreit kezdi boncolgatni, s amellett, hogy okot keres férje féltékenységtől mentes magatartására, egy korábbi, mélyről jövő, valós alapokon nyugvó erotikus fantáziáját is feleleveníti. A vádak és a hallottak nemcsak felkavarják Dr. William Harfordot, de a nőügyekben makulátlan, szerető, odaadó férjben valami menthetetlenül megpattan. A mentális hűségben megingó nej tudata, illetve annak hatására beinduló szörnyű gondolatok szabályosan rabul ejtik, s kezdik teljesen felőrölni a családapát, aki többé már nem képes úgy élete párjára tekinteni, mint korábban. Az egyre kínzó állapotra mielőbbi megoldást kell találnia, s egyre biztosabbnak tűnik, hogy az elégtételt csak a hűtlenség jelentheti. Ám e lépés - az egyre szaporodó lehetőségek ellenére - mindennél nehezebbnek bizonyul…

A zseniális direktor, Stanley Kubrick régóta szerette volna vászonra vinni Arthur Schnitzler Álomnovella című írását, melynek nemcsak előkészületei, de a forgatása is meglepően sok időt vett igénybe. A premiert megelőzően a mester tisztelőinek 12 esztendőt kellett várniuk arra, hogy kedvenc filmesük nevét új filmalkotás elején olvashassák. Igaz, a produkcióban részt vevőket is alaposan próbára tette a másfél éves munkafolyamat, melynek főszerepeire olyan színészeket keresett és talált Kubrick, akik a valóságban is házaspárként élnek (éltek). Nicole Kidman és Tom Cruise neve külön-külön is csalogatóan hangzik, nemhogy együtt, ám nem üzleti, sokkal inkább a cseppet sem hétköznapi filmes téma megvitatása, kielemzése és mind hitelesebb átélése érdekében ragaszkodott hozzájuk a kiváló alkotó. Bár az akkori álompár ma már külön utakon jár, s bizonyos hírek szerint válásukban is közrejátszott a Tágra zárt szemek elkészítése, mindketten büszkék lehetnek e mozijukra. Pláne, hogy akadtak, akik elkezdték ugyan a munkát, de végül nem fejezték be. Eredetileg Harvey Keitel keltette életre a film elején és végén egyaránt meghatározó szereppel bíró Victor Zieglert, ám idővel kiszállni kényszerült a produkcióból, s helyét az Oscar-díjas rendező-színész, Sydney Pollack töltötte be - nagyszerűen. Kubrick a nagy nevek mellé több családtagját és bizalmas munkatársát is becsempészte a filmbe: az egyik jelenet hátterében felesége, Christiane, egy másikban nevelt lánya, Katharina látható, de feltűnik egy pillanatra sofőrje, Emilio D’Alessandro is.
A lassú, megfontolt léptekkel, de cseppet sem céltalanul haladó, a róla szóló híresztelések miatt máig méltatlanul kezelt alkotás a párkapcsolatok szexuális eredetű problémáiról mesél, számos - olykor megdöbbentően elgondolkodtató - tanulsággal. Jegyeseknek és házasoknak kötelező, húszon túl "csak" ajánlott!
Tágra zárt szemek (Eyes Wide Shut) - 1999, 159 perc
Főszereplők: Tom Cruise, Nicole Kidman, Sydney Pollack, Sky Dumond, Todd Field, Fay Masterson, Leelee Sobieski
Zene: Jocelyn Pook
Rendező: Stanley Kubrick
Tetszett a cikk? Küldd el az ismerősődnek!Hozzászólok!