#15
Ryan közlegény megmentése - Mindenki egyért
Lobog a lobogó. Egy öregember - nyomában rokonaival - elszántan baktat a katonai temető irányába. Tekintete a távolba réved…

Bár így kezdődik, a többség mégsem erre emlékszik vissza, hiszen Spielberg 5 Oscar-díjat nyert II. világháborús alkotásának elején egy bő húszperces csatajelenet repíti nézőit a háború egyik legnagyobb, s a naturalista ábrázolásmódnak köszönhetően egészen átélhető poklába, a normandiai partraszállás mészárszékébe. Kaminski kamerája ott bukdácsol a golyózáporban, a robbanások, a fájdalmak, a kétségbeesések és a halálhörgések közepette, ahol számos ismert színész arca tűnik fel egy-egy pillanatra, ám a valóságosnak tűnő ábrázolásmódnak köszönhetően nem Tom Hanks, Tom Sizemore, Edward Burns, Vin Diesel vagy Giovanni Ribisi képe villan fel előttünk: nem színészeket, hanem katonákat látunk, akik maguk sem tudják hogyan kerültek a káoszba, de megpróbálják teljesíteni a küldetésüket és túlélni ezt az egészet. Ami ebben az esetben egy és ugyanaz.
A háború azonban nemcsak a csatatéren viseli meg az embereket: aggódó édesanyák és feleségek reménykednek odahaza, hogy eltűnésről szóló hírek vagy gyászjelentés helyett szerettük érkezik majd meg, miközben a hadügy megfelelő részlegében futószalagszerűen készülnek a táviratok. Furcsamód e felpörgetett helyen lesz figyelmes az egyik munkatárs arra, hogy egy négygyermekes édesanyára három halálhír vár. A döntés megszületik: Ryan közlegényt, ha még él, haza kell hozni!
Így lesz az 1944. június 6-át Omaha Beach-et túlélőkből összeverbuvált különítmény célja, hogy megtaláljon és megmentsen egy közlegényt. A feladat egyszerűnek hangzik, mégsem az. Mondhatni: tű a szénakazalban, ám az egy másik háborús film…

A Godot-ra várva hangulatát is magán viselő alkotás, mely számos meglepő és váratlan fordulattal szolgál, kiválóan bemutatja a háború értelmetlenségét, s az őrült döntéseket kiváltó őrült helyzeteket. A Ryan közlegény megmentése mindezeken túl megmutatja, hogy milyen is (lehet) a háborúban a hit, az erkölcs, a tenni akarás, illetve a tehetetlenség, rávilágít a bajtárs kifejezés valódi lényegére, miközben átélhetővé teszi az igazi félelmet, rettegést és borzongást. Spielberg láttatva mesél, ám ezúttal a legnagyobb vérből, porból és mocsokból is képes olyan katarzist varázsolni, hogy beleborzong az ember. Úgy, hogy utána már nem érdekli se az öreg, se a túlontúl amerikai és hazafias képsorok, meg a csillagokkal és sávokkal lobogó lobogó…
Ryan közlegény megmentése (Saving Private Ryan) – 1998, 170 perc
Főszereplők: Tom Hanks, Tom Sizemore, Edward Burns, Vin Diesel, Paul Giamatti, Giovanni Ribisi, Matt Damon
Zene: John Williams
Rendező: Steven Spielberg
Oscar-díj:
Legjobb fényképezés (Janusz Kaminski), Legjobb effektusok, hangeffektusok vágása (Gary Rydstrom, Richard Hymns), Legjobb vágás (Michael Kahn), Legjobb hang (Gary Rydstrom, Gary Summers, Andy Nelson, Ron Judkins), Legjobb rendező (Steven Spielberg)
Tetszett a cikk? Küldd el az ismerősődnek!Hozzászólok!