Az ajánlási időszak lezárult
#6

Millau-viadukt, a légies káprázat

Száraz tények

Vagy mégsem?
Szavazatoddal Te is befolyásolhatod, hogy ez a cikk bekerüljön-e a Kihagy6atlanok névsorába!

  • Helyezés: 6. /43
  • Pontszám: 7.98
  • Szavazatszám: 246
A téma további cikkei
A dél-franciaországi Millau-viadukt nem csak méreteiben lenyűgöző, hanem építészetileg is különleges alkotás, a látvány pedig egyenesen lélegzetelállító. Jelenleg ez világ legmagasabb kábelhídja. Könnyed és légies, akár egy pillangó. Mintha csak a földből nőne ki az utat alátámasztó hét karcsú tartópillér, amelyek aztán kecses oszlopokká magasodnak, és felnyúlnak szinte az égig. Más szemszögből a híd acél pókháló benyomását kelti.
Millau-viadukt, a légies káprázat A mintegy 2,5 kilométer hosszú híd a Francia-középhegységet átszelő Tam folyó felett ível át. Legfőbb célja, hogy a nyáron Párizsból a Földközi-tenger felé igyekvő autóáradat miatt állandó dugókkal küzdő Millau város forgalmát mérsékelje. A híd ugyanis átvezeti a Párizstól Barcelonáig tartó A75-ös autópályát úgy, hogy elkerüli a várost. A folyó vízszintje felett 270 m magasan ívelő függőhídon – elképesztő méretei ellenére – alig több mint egy percig tart áthaladni. A káprázat okozta élmény egy életen át elkíséri azokat, akik útba ejtik.
Millau-viadukt, a légies káprázat Már az 1980-as években felvetődött a gondolat, hogy a városból valahogy ki kell vezetni a forgalmat, hiszen előfordult, hogy egy–egy dugó miatt órákra leállt a közlekedés, megbénítva a város életét. Az évtized végére több tanulmány is született a megoldásra, melyek közül a környezetet és a látképet legkevésbé zavaró verzió mellett döntöttek. Az 1993-ra teljesen kidolgozott tanulmányt 1994-ben zártkörű pályázaton hirdették meg, amire 5 építészcsapatot hívtak meg. Győztest 1996-ban hirdettek. A munkálatok öt évvel később, 2001. október 16-án kezdődtek el, és 3 év múlva, 2004. december 17-én már meg is nyitották Európa legmagasabb függőhídját.
A 2004-es év építészeti csodájaként is emlegetett karcsú szépség tervezője az a Sir Norman Foster, akinek nevéhez többek között a párizsi Pompidou-központ is fűződik. A brit építész a híddal egy pillangó finomságát és légiességét igyekezett visszaadni - bámulatosan! Egyszerűen lélegzetállító a tájat átölelő, könnyed, szinte lebegő építmény, mely szinte a semmiből emelkedik ki és kacéran, mégis állhatatosan tör a felhők felé.
Millau-viadukt, a légies káprázat Sir Foster lenyűgöző terveit azonban nem volt könnyű megvalósítani. A 32 m széles híd acélszerkezete ugyanis magasabb, mint a párizsiak büszkesége, az Eiffel-torony. Legmagasabb oszlopa egészen pontosan 343 méter. A viadukt építése során összesen 206 000 tonna betont, 36 000 tonna acélt használtak fel. A két végpont között hét pillér által tartott útpálya 2460 méteren keresztül "lebeg" átlagosan 245 méter magasan - a két végpont és két utolsó pillér között 204 méteres, míg a többi pillér között 342 méteres fesztávolsággal. Az útszerkezetet hangvillára emlékeztető betontagokra csatlakozó, hárfahúrszerűen szétosztott acélsodronyok tartják.
A függőhíd építészetileg is különleges: számos új technikai megoldással büszkélkedhet. A négysávos utat hét karcsú tartópillér támasztja alá. Légies könnyedsége jól palástolja a tényt, miszerint 36 ezer tonnájával ez minden idők legnehezebb hídja.
Millau-viadukt, a légies káprázat Szó szerint a XXI. század hídja, hiszen építéséhez számos olyan anyagot használtak, amely egy évtizede még nem is létezett. Kivitelezéséhez számítógépes design megoldásokat alkalmaztak, a GPS által bevetették a műholdat is. A hídpályát 2000 darabban gyártották le, amiket aztán a helyszínen, a völgy egyik oldalán magasló hegyeken illesztették össze. A részeket 64 hidraulikus emelő tolta mindkét oldalról a helyére, 60 cm-es lépésenként, GPS segítségével, műholdas helymeghatározás alapján. Előfordult, hogy akár 600 ember is dolgozott egyszerre az építkezésen.
Millau-viadukt, a légies káprázat Építés közben 300 darab kisméretű, kívülről is látható optikai jelöléssel látták el az oszlopokat és az egyéb elemeket. Ez lehetővé tette a legcsekélyebb elmozdulás (0,3 mm) kimutatását, beleértve a hőmérséklet-változás okozta fluktuációkat is, mindezt érintkezés nélküli módszerrel. Ilyen szintű pontosság eléréséhez egy referenciaállomás permanens telepítésére volt szükség, amely folyamatosan sugározta a differenciálszámításhoz szükséges korrekciós adatokat. A viadukt mindkét szélén futó 3 méter széles biztonsági sáv több funkciót is szolgál: egyrészt növeli a biztonságérzetet, másrészt megóvja a vezetőt a mélység látványától. Ezen a biztonsági sávon alakították ki azt a szélfogó rendszert, mely akár a 151 km/órás sebességű szél hatását is akár 50%-kal képes mérsékelni. Ez az érték pedig már megfelel a környéken, talajszint közelében mért átlagszélsebességnek.
A Millau-viadukt francia-brit együttműködés eredménye. A híd kizárólag magántőkéből épült és összesen 400 millió euróba került. Az összeg a híd nagyságához és az alkalmazott technikai bravúrok újszerűségéhez mérve nem is mondható magasnak.
A költségeket az Eiffel-tornyot is építő Eiffage francia cég biztosította, és 120 évre vállalt garanciát alkotásáért extrém szeizmikus és meteorológiai kondíciók közepette is. Mindezekért cserébe 75 évig joga van hídpénzt szednie minden áthaladó gépkocsitól.
Tetszett a cikk? Küldd el az ismerősődnek!Hozzászólok!
Építészeti csoda (6/43)
K É P G A L É R I A
Millau-viadukt, a légies káprázat - káprázatos
Millau-viadukt, a légies káprázat -
Millau-viadukt, a légies káprázat -
Millau-viadukt, a légies káprázat -
Millau-viadukt, a légies káprázat -
Millau-viadukt, a légies káprázat -
Millau-viadukt, a légies káprázat -
Millau-viadukt, a légies káprázat -
Millau-viadukt, a légies káprázat -
Millau-viadukt, a légies káprázat -
Van róla jobb fotód?
Küldd el nekünk!
Nézd meg a helyszínt!
google earth
A logóra kattintva a Google Earth segítségével azonnal megnézheted a tetthelyet.
Ajánlás
Van új ötleted, ami nem szerepel a listán?
Oszd meg velünk!
További infó
Mennyibe kerül?
A többség szerint ez:
160 588 Ft
Szerkesztő

Baranyi Anikó

Szólj hozzá!
  1. Biztonsági kód
Brenley
2016-09-01
13:58:09

"That's an astute answer to a tricky queotisn"

Luella
2016-08-27
21:23:50

"So that's the case? Quite a reealvtion that is."

Muktar
2015-12-03
02:59:10

"Zdrastvuite!V proshly raz ehali iz aetoporra na poezdePlatili tolko za vzroslyh 16 ili 18 evro tuda i obratno(detym do 15 besplatno)Esli znaete ,na elektrichke (okolo 4 evro v odnu stronu) dlya detey besplatno?I kak mne luchshe(deshevle) dobratsya do Opery iz aetoporra.Zaranee spasibo"

RoadAngel
2011-05-29
20:40:19

"Hidpénz ? én nem fizettem ... vagy lehet hogy automatikusan leemelték a dijfizetö kütyüröl? :)"

RoadAngel
2011-05-29
20:36:20

"tamas ez igy igaz, jártam párszor arra. káprázatos"

agnes
2010-07-31
18:18:23

"tamás: kamionos vagy? Annak is megvan az előnye, mert a hídról jobb a kilátás, mint kiskocsiból. A parkoló helyét nagyon eltalálták, mert felnézel a hídra és hanyattesel, olyan magas... "

tamás
2010-07-05
22:48:42

"érdemes megnézni nem csak a hidat,hanem az egész A75-öst.A déli része a legszebb.Csak kár,hogy a kilátó parkolója 3,5t-s."

Papa
2010-06-10
15:10:38

"Jó nagy ez a híd."

Tomi
2010-02-24
13:17:27

"Csak a javítás kedvéért: 478 millió dollárba került és nem 270, hanem 348 méter magas, a folyó felett persze. A pénz pedig állítólag még az első évben megtérült..."

Móni
2009-12-01
15:13:58

"Nekem volt szerencsém átmenni rajta egy párszor!!!! Hihetetlen érzés!!! Egyszerűen gyönyörű!!!!!"

Millau a legnehezebb...és legszebb
2009-08-17
20:24:51

"hát... a pénzük megtérűl ha hídpénzt szednek a híd...ööö...nem rossz..."

walacki
2009-06-17
11:08:06

"\"összesen 400 millió euróba került. Az összeg a híd nagyságához és az alkalmazott technikai bravúrok újszerűségéhez mérve nem is mondható magasnak.\" Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy nálunk a Megyeri híd is jóval több, mint 200 millió euróba került."

Vera
2009-06-11
09:21:06

"Nagyon szép én még nem mentem át rajta de ha lenne olyan lehetőségem szívesen átmenék. Elképeztően szép."

Oly - Gabóca
2009-01-02
20:32:03

"Nekem is volt már szerencsém átkelni rajta... Mit mondjak! Felejthetetlen élmény volt."

szira90
2008-11-01
21:03:51

"ami azt illeti érdemes végigmenni rajta mert egyrészt csodaszép kilátás másrészt maga a híd mérete is lélegzetelállító.szal nm érdemes kihagyni"

BÓDI ZSOLT
2008-09-15
20:23:20

"HÁT EZ NAGYON KIRÁLY!!!!A TERMÉSZETET NEMTUDJUK FELÜLMÚLNI,DE MISEMVAGYUNK PISKÓTÁK,EMBEREK. "

T-boy
2008-09-14
11:56:58

"Én most itt dolgozok! Gyönyörű ez a hely!"

taliga
2008-08-19
16:33:15

"Nagyon szép !"

m m
2008-06-01
06:58:31

"Néztem másik videket is, a franciák keményen pörgetik azért a gazdaságot!"

m m
2008-05-31
19:28:01

"Ezek a zenék honnan szerezhetők és mik és nagyon jók mint a viadukt"

Orra Tüni (?)
2008-05-24
14:48:33

"Jó sok petákba lenne, az bißtos! ;-P"

Füle Imre
2008-05-19
16:08:35

"Ugyan nálunk mennyiből épült volna meg?"

titokzatos
2008-04-22
21:57:10

"bißtos vagyol benne? ;-P"

sew
2008-04-19
12:37:49

"jo"

yence
2008-04-15
07:27:13

"o, je! (ye) "

Ajándékötlet-Élmény-Úti cél Magyarországon-Természeti csoda-Autócsoda-Freestyle-Film-Építészeti csoda-Nagyváros-Könyv