#30
Quadozás - Manőverek négy keréken
A természet szépsége, a géped ereje, és a saját ügyességed - a három fő dolog, amit alaposan megismerhetsz egy jó quadtúra alkalmával. Alattad a lóerők, kezedben az irányítás, előtted a terep. Kell ennél több, hogy nyeregbe pattanj és útra kelj?

Története:
Először az 1960-as években terveztek kisebb, hatkerekű, úttalan utakra szánt járműveket, amelyeket a quadok őseiként tarthatunk számon. Ezek a korai modellek technikai szempontból úttörőnek számítottak, hiszen mindenféle terepen könnyen lehetett velük közlekedni. Az első háromkerekű quadok megjelenése az 1970-es évekre datálható, majd a sportolási célra kifejlesztett változatok az 1980-as években indultak hódító útjukra. A háromkerekűeket hamarosan letaszították trónjukról a feltörekvő négykerekűek, és a következő években a változatos terepen való alkalmazhatóságuknak köszönhetően hihetetlenül népszerűek lettek. A világmárkák egymás közötti vetélkedése miatt egyre korszerűbb és olcsóbb gépeket gyártottak, így egyre többen engedhették meg maguknak, hogy quadot vásároljanak. Napjainkban nemcsak versenyeken, hanem az utakon is gyakran találkozhatunk quaddal.

Miért is érdemes kipróbálni? A quad legfontosabb előnyei között tarthatjuk számon, hogy a legváltozatosabb terepen alkalmazható: kiépített pályán, hegyoldalon, kisebb vízen és szárazon, ezáltal közvetlenül tapasztalhatod a természet szépségét. Sokféle formában kipróbálhatod, például túrázhatsz, részt vehetsz vele ügyességi versenyeken, vagy "csak" eljutsz vele az egyik pontból a másikba. Érdemes először kisebb quadot választani, azzal könnyebb pályákon gyakorolni, és később beruházni egy sportolásra szánt járműre. A sportmodellek gyártása során sokkal inkább a teljesítményre helyeződik a hangsúly, így ezek a quadok erősebbek, könnyebbek, mozgékonyabbak. Vigyázat, aki nem gyakorol előtte, az könnyen egy laza bukfencet mutat be a látványos ugrás helyett!

Az árakról, lehetőségekről érdemes tájékozódni, mielőtt belevágsz a kalandba! A pályákon általában a vállalkozó szellemű delikvens hozzáértése (értsd: kezdő, haladó vagy profi) és a járgány köbcentimétere alapján kell fizetni, fél vagy egy órát. Ez azért hasznos, mert nagyobb anyagi ráfordítás nélkül kipróbálhatod, hogy tetszik-e ez az extrémebb időtöltés. Ha már biztosabban mozogsz a négy keréken, akkor akár szervezett quadtúrára is elmehetsz. Ha inkább mégis a magad útját járnád, akkor számtalan boltban beszerezheted a kellékeket, és kellőképpen felkészülhetsz az utazásra. Az alapvető szabályokat azonban így se hagyd figyelmen kívül! Alaposan tervezz meg mindent az út előtt, és készülj fel: ismerd meg a quadodat, hiszen csak így tudod majd kezelni. Két kulcsszó: alkohol tilos, bukósisak kötelező. Vedd figyelembe, hogy magánterületen rodeózni nem kifizetődő mulatság, és különösképpen ne vagánykodj a természetvédelmi területeken! A figyelmetlen quadosok hatalmas pusztítást végezhetnek a védett övezetben egy-egy ilyen kiruccanás alkalmával.
Türelemmel, sok gyakorlással és ügyességgel elsajátítható a kezelése, és ha egyszer ráérzel a quadozás ízére, onnantól le sem akarsz majd szállni róla!
Felszerelés:
- naná, hogy a QUAD,
- olyan ruházat, amiben könnyen mozogsz, és nem sajnálod, ha sáros lesz,
- kényelmes cipő, aminek nem csúszik a talpa.
Ma már számos pályán kipróbálhatod magadat és a gépedet Magyarországon is: Debrecen, Tiszafüred, Bölcske, Dunavarsány, Vác, Tiszapalkonya, Mogyoród, Gyöngyösfalu stb…
Tetszett a cikk? Küldd el az ismerősődnek!Hozzászólok!