Az ajánlási időszak lezárult
#20

Trabant 601 - A legrendesebb autó

Száraz tények

Vagy mégsem?
Szavazatoddal Te is befolyásolhatod, hogy ez a cikk bekerüljön-e a Kihagy6atlanok névsorába!

  • Helyezés: 20. /27
  • Pontszám: 6.57
  • Szavazatszám: 283
Lancia Delta HF Integrale - Kockaexpressz
A téma további cikkei
Nem tehetek róla, de akárhányszor meghallom az NDK-népautó nevét, mindig az az idióta vicc jut eszembe, hogy miért a Trabant a legrendesebb autó? Hát azért mert mindig azt mondja, hogy: RENDETTEREMTETTEM.
A baromságot félretéve: a derék kétütemű véghez vitte azt, amit számos más bezzeg-autónak nem sikerült. A Trabi fogalommá vált: bekerült a köztudatba, mindenki ismeri, mindenkinek volt hozzá kapcsolódó élménye, és a fentihez hasonló vicceket iheletett. A Trabantot valahogy mindenki egy kicsit a magáénak érzi (legalábbis itt a keleti oldalon), és nem a mögöttes műszaki tartalom miatt, meg nem is azért, mert anno nem volt más, hanem azért, mert a Trabinak lelke van. A Trabi egy egyéniség.
Trabant 601 - A legrendesebb autó Amikor 1957-ben bemutatták a P-50-esnek hívott, 500 köbcentis ős-Trabit, még senki nem gondolta, hogy egy ilyen sztori kerekedik ebből az egészből. Egyszerűen csak iszonyatosan nagy szükség volt egy olcsón előállítható, négyszemélyes, nagyjából teljes értékűnek nevezhető járműre. A zwickaui automobilgyár derék mérnökei meg is dizájnolták a lehető legegyszerűbb felépítésű szerkezetet, nem törődve az olyan apróságokkal, mint például a vészes nyersanyagínség. Merthogy acél például az nem nagyon volt a második világháború után két részre szakadt Németország szerencsétlenebbik felében. Sebaj, a fejlesztők az acél jó részét kiváltották a Trabi-előd P70-esnél már jól bevált Duroplast-karosszériaelemekkel.
Trabant 601 - A legrendesebb autó Szóval amikor valaki kompozit karosszériaelemekről kezd el vetíteni, ne tessék kapásból a karbonszálas cuccokra gondolni: kompozitanyag van a jó öreg keletnémet csodában is bőven. Amúgy a kor műszaki színvonalához képest a Trabant meglehetősen modernnek volt mondható: fogasléces kormánymű, négysebességes váltó, keresztben elhelyezett motor és fronthajtás, sőt akár kétszínű fényezéssel is lehetett rendelni. Abban az időben a kerítés túloldalán is hasonló járgányokkal csábították a vásárlókat, és még nyugaton sem volt ciki a két ütem. Olyannyira nem, hogy egy négy karikát ábrázoló emblémájú márka autói is még kétüteműek voltak. Csak aztán ők továbbléptek, a DDR-es tesók meg nem...
1962-ben még leváltotta az 500-as Trabit a 601-es modell, de a tervek szerint a hat éves modellciklusa végeztével ő is átadta volna a helyét a négyhengeres, vízhűtéses P603-nak. Ezta a felsővezetés persze megfúrta, így történhetett meg, hogy a modern kompakt alsó középkategóriások fogalmát a jó hat évvel később(!) megjelent VW Golfhoz kötjük, és nem a Trabanthoz.
Szegény zwickaui mérnököknek meg annyiban kimerült a további fejlesztőmunka, hogy a'80-as évek végén (amikor már amúgy is minden mindegy volt) beletervezhettek egy benzinszintjelzőt a 601-esbe, hogy legalább a tankban lötykölődő keverék szintjét ne pálcával kelljen megmérni szerencsétlen tulajdonosnak. Meglehetősen méltatlanul vált tehát az elavultság szimbólumáva a maga korában modernnek számító kocsi, de legalább több generáció is megtapasztalhatta, mit is jelent a Trabantozás.
Trabant 601 - A legrendesebb autó Trabival közlekedni a mai forgalomban pont olyan, mint járókerettel szaladni a Jurassic Pakban egy éhes T-Rex elől: utánozhatatlan, és meglehetősen izgalmas. A motorhang már önmagában is nagy élmény, a lavórhangú prempegést bakelitlemezen kéne árusítani, garantált kasszasiker lenne. Huszonhat lóerő ide vagy oda, az alig több mint 600 kilós kasztnit érzésre elég fürgén lódítja meg a keletnémet zweitakt. A kanyarokat is meglepően korrekt módon veszi a maga módján, de a négyesbe iktatott szabadonfutó miatt érhetik kellemetlen meglepetések azokat, akik pont arra a kevés motorfékre játszanak egy gyorsabb 100-110-es ív előtti gázelvétellel. Ilyenkor marad a nyélgáz az ív felétől, hogy az talán majd kihúz a kanyarból, meg a tudat, hogy ha mégse jön össze, akkor férfiként haltunk meg.
Fék: Nos, fékezni nem szabad a Trabanttal, csak ha van egy szabad délutánunk, mert azalatt talán megáll 80-ról. A négy dobfék ritka rossz hatásfokú, egy kőzúzalékkal durván túlterhelt dömper is rövidebb fékutat produkál, mint akármelyik 601-es.
Váltó: Zseniális. Az összes autógyár fejlesztő részlegét egy az egyben beutalnám a zwickaui múzeumba, hogy tanulmányozgassák a Trabi váltóját. Egy BMW-ben, vagy egy Porschéban is szívesen pakolgatja az ember a gangokat, de bevallom őszintén: nagypapa-koromban ezekre nem biztos, hogy fogok emlékezni, viszont arra, hogy a Trabi kilincsváltóját két ujjal pöccintem 3-ból 4-be, arra egész biztosan.
Aki teheti, ne hagyja ki a Trabantot. Ja, és a benzincsapot se felejtsék el kinyitni...
Tetszett a cikk? Küldd el az ismerősődnek!Hozzászólok!

Készülnek a Trabantok

Lancia Delta HF Integrale - Kockaexpressz
Autócsoda (20/27)
K É P G A L É R I A
Trabant 601 - A legrendesebb autó -
Trabant 601 - A legrendesebb autó -
Trabant 601 - A legrendesebb autó -
Trabant 601 - A legrendesebb autó -
Trabant 601 - A legrendesebb autó -
Trabant 601 - A legrendesebb autó -
Trabant 601 - A legrendesebb autó -
Trabant 601 - A legrendesebb autó -
Trabant 601 - A legrendesebb autó -
Trabant 601 - A legrendesebb autó -
Trabant 601 - A legrendesebb autó -
Trabant 601 - A legrendesebb autó -
Van róla jobb fotód?
Küldd el nekünk!
Ajánlás
Van új ötleted, ami nem szerepel a listán?
Oszd meg velünk!
Mennyibe kerül?
A többség szerint ez:
1 195 919 Ft
Szerkesztő

Horváth Péter

Szólj hozzá!
  1. Biztonsági kód
Shirl
2016-09-01
16:10:08

"I can't believe you're not playing with me-th-at was so helpful."

Makailee
2016-08-27
21:10:28

"That 8-9 si#2;ng…that&g8n17is a lot of sexiness for one booth at one time. Seriously… I have met (you and Frederica) or seen pictures of all of you and that’s not a manga signing, that’s “Beauty Contest Galore!”.If men don’t flock to the booth I’ll be shocked."

Rowdy
2016-05-18
01:38:14

"P.P.S. Unfortunately, the only extended clip available has been dubbed in Japanese. Gene Wilder is hilarious in the original.Woody Alr/leEvenything You always wanted to know about Sex but were afraid to ask (VIDEO, 07:56) –"

Jani
2013-02-11
16:38:24

"A cikket itt is megosztottuk: trabantsite(pont)eu | trabantlike(pont)eu | trabant601(pont)eu (ezek ugyanarra mutatnak)"

Trabi Gabi
2012-09-17
21:33:52

"Üdv! Nem a legjobb autó a világon, de egy igazi élmény.Ha tehetem veszek majd még egyet és nosztalgiázok kicsit.Bár milyen hidegben indult, igaz a kocsiban is az volt, de az IFA fűtő motorral mindezt meglehetett oldani. "

Miklós zoltán Géza
2011-12-03
22:27:42

"Sziasztok! Én is Trabi fan vagyok. Kétszer vezettem unokatesóm trabiját, és bele szerettem. Mármint a trabiba. Külön élmény, hogy a kormány és a pedálok a vezető hossztengelyétől kicsit jobbra van! Anyunak is az volt, de abból csak arra emlékszem, hogy 4 évesen a szomszéd kislány megmutatta nekem a csúnyáját és, hogy a motorházon csúszdáztam, beleakadt a cipőfűzőm a lámpába és fejjel előre \"belefúródtam\" a betonba. Imádom ezeket a kisautókat!"

Nagy Gábor
2011-11-18
23:04:37

"Erre csak annyit tudok mondani, hogy a Gyurika nem ért az autóhoz, és ha neki jó a szőröstalpú, román dácsia, akkor annyit is ér. Azt meg nem hiszem, hogy a Trabi totálkáros lett, mikor belement az ő szar dácsiájába. "

Norcika
2011-10-28
22:58:45

"Én még csak most nőttem fel... és az első autóm egy 1985-ös 601S és én csak ezt vagyok hajlandó vezetni, illetve a többik Trabantot ;) A hangjába szerelmesedtem bele... "

Tomi
2011-08-05
22:26:39

"Sziasztok 2000-ben váltam meg a Trabantomtól. Azóta, ha jól számolok eltelt 11 év és újból Trabant tulajdonos lettem. Egy eredeti (libafos)zöld. A másik autóm egy Megane 1,5dci, de, ha tehetem csak a Trabantot használom. Amikor beleülök és vezetem, visszakapom a fiatalságomat és valami kifejezhetetlen érzés tölt el. Imádom!!"

Nagy Gábor
2011-04-04
20:32:58

"Sziasztok! A cikk szerintem nem a legpontosabb, de a vicc az elején nagyon jó! Nekem is van egy TRABANT 601 s - em, és azt kell mondanom, hogy ennél jobb autó nincs, csak maximum drágább. Én tavaly megcsináltam a fékeket, kicseréltem indent, és egyáltalán nincs rosszabb fékhatás, mint a mai autókénál, sőt szerintem még jobb, mert ma meg belebasszák azt a szar semmitérő abs-t. Nállam a TRABANT az már családtag, és nem adnám oda semmiért. Annak aki esetleg fikázná, vagy hasonló, vagy nem kedveli, annak csak anyit tudok mondani, hogy vegyen egy BMW-t ( Bele Minden Wackot ) és pusztoljon bele. Szerintem a TRABANT a világ legmegbízhatóbb járműve!!! Csak karbatartást igényel. Olyan mint egy kisgyerek, ha odafigyelünk rá, akkor normálisan viselkedik, ha meg nem akkor elkanászodik. Na mindegy az biztos, hogy a TRABANT legenda volt, van és lesz is! TRABANT FOR EVER!!! + DDR!!! :-) "

Gyurka
2010-12-04
12:34:32

"Van egy csomó fogalomzavar itt, pl hogy mi az autó. Egy biztos, nem egy pakundekli kupac motorral. Még anno a dáchiámat találta el egy ilyen „kocsi” az én sárvédőmet ki kellet lakatolni, a trabi totálkáros lett, pedig nem volt nagy a sebesség…ezért élték túl. Talán ennek tükrében a composit karosszériát nem is szabadna kimondani, tekintettel arra, hogy karosszériát nem építenek olyan anyagból, ami egész kis erőhatásokra eltörik. Az egészet megkoronázza, hogy ennyire büdös dolog csak kettő létezett az utakon, a wartburg és a trágyásszekér. Részemről mindig elcsodálkozom, hogy az autóipar eme zsákutcájának nem tüntették el minden nyomát. "

Csúri István
2010-07-31
20:50:33

"Nekem 4 is van, 2 rendszeresen használok."

Zsooolt...
2010-04-05
19:08:32

"hát igen a trabant....1 igazi karton doboz...de szeretjük...!!!"

Nagy Gábor
2010-01-19
17:24:48

"Sziasztok! Nekem van egy Trabant 601-es, és meg kell, hagyni, hogy nagyon a szívemhez nőtt! Én azt mondom, ha valaki teheti vegyen egyet, mert ha karban van tartva, nagyon hasznos kisautó. Üdvözlettel: Nagy G."

martinov
2009-02-26
07:56:59

"Nekem is van egy '82-es 6V-os kis 601esem! Ugyan most Suzukival járok, de semmi pénzért nem válnék meg a Trabitól! Imádom, lelke van, és benne van a fiatalságom!"

Christi@n
2009-02-25
17:53:18

"TÚLÉLŐ!"

Tarkó Dániel
2009-02-24
19:47:40

"Én is imádom a Trabantot!! Főleg a 601-t"

gergo
2009-01-30
17:39:09

"Nagyon szeretem a trabit !!!"

MR.Balazs
2008-12-02
16:48:27

"jo kis kocsi gyerek korom ota ijenre vagyok mosmar fel notem es milliardos letem.Mosmar megvan az egesz trabant ami van a vilagon a legrebitol a legujabik ki a litasom van rola csak a barataimnak mutatom meg!!!!!!!!!!!!:P:P:P"

Tomi
2008-06-10
10:30:39

"van "íze",nem személytelen,egy ékszer,szerintem ha eddig nem volt már lecsúsztál róla és ha csak menőből akarsz egyet,nem fogja neked megmutatni szépségét! ő hozzá idő kell,de ha megszeretitek egymást legyen bármilyen autód is mindíg emlékezni fogsz rá üdv tomi (és VILIKE a mennyekből)"

Kuzma Csaba
2008-06-06
12:06:56

"Csak a fék hatásfokához szólnék: egyetértek a gyenge fékkel, én ezt úgy küszöböltem ki sikeresen, előre felszereltünk wartburg dobféket, ami ugye sokkal nagyobb. Bátran kijelentem, hogy igy már versenyre kelhetett volna a legrövidebb fékút dijáért. Csabi"

Gyurma
2008-04-23
21:52:30

"Azért szegény DDR-es mérnökök megalkottak egy pár nényütemű, acéllemez karosszériás prototípust is, melyek ( megigint csak a maguk idején) korszerű kis kocsik voltak. Csakhát nem engedték gyártani az állami vezetők. Képnézegetés közben akadtam rájuk. Voltak korai modellek is mint a P100-as Stb...... "

KTB
2008-04-01
11:59:59

"Az első családi autó, amire gyerekként emlékszem"

Kertiné Szőke Erika
2008-03-30
11:33:57

"Nekem volt jó pár darab, de soha nem hagyott az úton .Jó kis autó volt."

H.G.S.
2008-02-15
14:14:33

"Horváth Peti ! Te vagy a Király cikkírásban"

Ádám
2007-12-22
15:47:13

"Hali! Én se tudtam volna jobban megfogalmazni mit is jelent a TRABANT! Egy tuti a Trabi tényleg egy olyan autó amit csak szeretni lehet! Trabi Forever!!!!!!! "

SpeedeGonzales
2007-12-13
12:24:40

"Első két saját autóm természetesen Trabi volt. A második már elborult aggyal és pénzt nem kímélve egy 44 lóerős állat lett. Imádtam őket, olyanok,mint egy barkácskészlet. Csak egy kis ízelítő a nem teljesítményfokozó extrákból! Elektromos ablak, Központi zár!, ködlámpa, tolatólámpa, ajtónyitásra belsőtérvilágítás, és az elengedhetetlen fűtésventillátor meg sok más apróság amit egy unalmas hétvégén kitalált az ember. :)))"

Ajándékötlet-Élmény-Úti cél Magyarországon-Természeti csoda-Autócsoda-Freestyle-Film-Építészeti csoda-Nagyváros-Könyv