Az ajánlási időszak lezárult
#13

Porsche - Az ötven éves legenda

Száraz tények

Vagy mégsem?
Szavazatoddal Te is befolyásolhatod, hogy ez a cikk bekerüljön-e a Kihagy6atlanok névsorába!

  • Helyezés: 13. /27
  • Pontszám: 7.16
  • Szavazatszám: 188
A téma további cikkei
Ferdinand Porsche zseniális konstruktőr volt, rengeteg kiváló mérnöki alkotást adott a világnak. A leghőbb vágya viszont mindig is az volt, hogy saját tervezésű sportautót építhessen. Nem csak neki nagy szerencse, hogy végül sikerült.
A Porsche név hallatán mindenki tudja mire kell asszociálni: farmotoros, békaszemű sportkocsira, ami nagyon menő, nagyon drága, és nagyon ajánlatos előle lemenekülni a belső sávból. Nagyjából ugyanez volt érvényes tíz, húsz, harminc éve is, és valószínűleg amíg autógyártás létezik, ez nem is fog megváltozni. A Porsche több mint egy gyors és híres autó: egy élő legenda, ami hosszú évtizedek alatt szinte beleégette magát a köztudatba.
Porsche - Az ötven éves legenda Az egész 1947. június 11-én kezdődött, amikor Ferdinand Porsche tervezőirodája elindította a 356-os számmal jelölt projektet . A cél egy olcsó, könnyű sportautó megépítése volt, lehetőleg minél több, már létező alkatrész felhasználásával. Mivel csak a bogárhátú Volkswagen alkatrészei álltak rendelkezésre, ezért a tervezés során a legtöbb műszaki megoldást a Bogárból vették át. Az eredmény egy csővázas szerkezetű alumíniumkarosszériás, 40 lóerős középmotoros roadster prototípusa lett, 1948 márciusában. Még ebben az évben debütált a kocsi a svájci Grand Prix-n, és nem sokkal később bezsebelte az első versenysikerét is egy innsbrucki futamon.
Porsche - Az ötven éves legenda Hivatalosan az 1949-es Genfi Autószalonon mutatták be a nagyközönségnek. A szériagyártású kocsi a prototípussal ellentétben nem közép- hanem farmotoros volt, és a karosszéria is acéllemezből készült, acél zártszelvény vázzal. A gyengécske, 1086 köbcentis motor ellenére óriási sikert aratott, és a cég alig győzte teljesíteni a megrendeléseket. Szép sorjában jöttek a fejlesztések is, előbb egy 1300-as, majd később egy 1500-as motor, amelyek már az eredetileg alapul szolgáló VW Bogár motor 25 lóerős teljesítményének a többszörösét tudták produkálni. A VW váltót is felváltotta egy saját fejlesztésű, teljesen szinkronizált darab. 1955-ben jelent meg először az 1500-as Carrera, amelynek a dupla vezértengelyes boxermotorja száz lóerőt szabadított a hátsó kerekekre, és ennek a változatnak a vételára majdnem a duplája volt az alapverzióénak. A Porschénál a Carrera lett a mindenkori csúcsmodell, ami közúti használatra és versenyzésre egyaránt alkalmas. 1959-ben érkezett a 356-os második szériája, a 356 B, némileg módosított karosszériával és beltérrel, valamint folyamatosan fejlődtek a motorok. Az 1961-ben bevezetett kétliteres Carrera 2000 már százharminc telivért engedett tombolni a gázpedál lenyomásakor. Az utolsó, „C” jelzésű széria 1963-ban indult útjára, módosított kormányszerkezettel, kerékagyakkal, négy darab ATE tárcsafékkel és átrajzolt vonalú karosszériával. Végül 1965-ben befejezték a 356-os gyártását és követte őt a 901-es, aminek már hathengeres motorja volt, és eleinte számos gyermekbetegsége. Mivel továbbra is az autó farában helyezkedett el az erőforrás, ezért hiába volt gyors, a farnehéz kocsi szinte kezelhetetlen volt. Ráadásul a 901-es számozás miatt a Peugeot is beperelte a gyárat, mert ők már akkoriban levédettek minden háromjegyű számot, aminek nulla volt a közepén, így a Porschénak nem maradt más választása, mint átszámozni a 901-est 911-esre. Ilyen rossz ómenekkel indult a 911-es karrierje, de végül egy máig tartó sikersorozat lett belőle. Ha valaki azt mondja: Porsche, arra mindenki azt mondja: 911-es. A hátulra beépített hathengeres boxermotor és a léghűtés a kocsi védjegyévé vált. Időközben megjelent a feltöltött változat, a Turbo is, és számos modellváltáson is keresztülesett a kocsi, amikor is nulláról újratervezték az egészet. A mérnöki zsenialitásnak köszönhetően, a sportautók számára abszolút alkalmatlan farmotoros felépítés ellenére is sikerült egy szinte tökéletes menettulajdonságokkal rendelkező sportautót alkotni, és szerencsére ez a modellváltások során se változott. A jellegzetes külső jegyek és a vezetési élmény alig változott.
Porsche - Az ötven éves legenda Porschét vezetni egész különleges élmény. Már a kocsi látványa is magával ragadó, ráadásul az általam kipróbált több, mint negyven éves gép a Porsche-érzést a veteránautók különleges atmoszférájával elegyíti. A jellegzetes sárvédők és a bennük elhelyezkedő kerek fényszórók elsőre felismerhetővé teszik a járgányt. A lapos, széles sportkupé erőteljesen lejtő C-oszlopa és farrésze is szervesen hozzátartozik az összképhez, ami idestova negyven éve meghatározza a kocsi megjelenését. A külsőre nem is érdemes sok szót vesztegetni, hiszen minden részlete magáért beszél.
Porsche - Az ötven éves legenda Amilyen karakteres a Porsche kívülről, legalább annyira érdekes belülről. Már a beszállás is meglepetéssel szolgál: A széles küszöbön átlépve a vártnál sokkal mélyebbre huppan az ember, és az első üléssor vonalához képest meglehetősen hátratolt helyzetben van az A-oszlop, ezért szükséges némi torna a beüléshez, de nem vészes a dolog. A beltér sokkal nagyobb, mint amit a külső sejtet, és az alacsony üléspozíció ellenére is hatalmas az első lábtér. Az utas akár nyújtott lábbal is ücsöröghet. A vezetőoldalon már nem így fest a dolog. A pedálsor miatt nem tudom kinyújtani a lábam, mert viszonylag közel van a teletalpas gázpedál és a fék, de a kuplung picit távolabb. Ahhoz, hogy kényelmes pozíciót vegyek fel, meglehetősen előre kell húzni az ülést, de ekkor a kormány korlátozza a mozgáslehetőségeket. Hatalmas az átmérője, így ülésbeállítástól és a sofőr termetétől függetlenül szinte beleér a vezető lábába. A kürtgyűrűs, vékony karimájú volánt sokkal könnyebb forgatni, ha távolabb ül tőle az ember, de akkor meg a pedálokat nehezebb elérni. Ergonómia terén tehát hagy némi kívánnivalót maga után a Porsche, de ha azt nézzük, hogy egy majd’ fél évszázados járműről van szó, még kényelmesnek is mondható. Az bőrkárpitozású ülések kényelmesek, de oldaltartásuk a nullával egyenlő. A műszerfalon három kerek műszer foglal helyet, és – rendes sportautóhoz illően – a fordulatszámmérő kapott helyet középen. Ez a műszerkiosztás is az állandóságot jelenti a Porschénál. A legújabb modellekre ugyanez jellemző, csak némiképp korszerűsített formában. A jó öreg 356-os fordulatszámmérőjét csak 6000-ig skálázták, de ez ne tévesszen meg senkit. Első látásra tényleg egy kicsit ványadtnak tűnik, de a motor karakterisztikája is jóval többet rejt magában, mint amennyit elsőre megmutat. A gyújtáskulcs elfordítása után, élénken berreg fel a kicsit csattogós, kicsit gurgulázós boxermotor. A hosszú úton mozgó, és túl könnyű kuplungot koppanásig ki kell nyomni, hogy a kicsit hosszú utakon kapcsolható, de precíz és nagyon jól érezhető váltókarral sebességbe rakhassuk az autót. Az alapjárati dorombolás a gázpedál lenyomására mérgesebb hangnembe megy át, és a motor nagy vehemenciával lódítja meg a könnyű, alig 850 kilós autót. Körülbelül háromezernél már a gyengébb idegzetűek hajlamosak a következő fokozatot kapcsolni, pedig csak itt indul meg igazán. A motor vérpezsdítően üvölt, szinte kéri, hogy forgassák, a kilométeróra mutatója szempillantás alatt elhagyja a százas jelzést. Veteránkor ide, vagy oda: igazi sportautóként viselkedik. A könnyű karosszériát lazán képes százhatvanra katapultálni. Persze ennél a tempónál a négy dobfék eléggé félelmetes. Nem fognak ugyan rosszul, de szervó hiányában izomból kell taposni a pedált, hogy érezhető lassulást érjünk el. Szerencsére a kormány nagyon közvetlen, így a kanyarokban pontos visszajelzést kapunk az útról, és arról, hogy hogyan küzdenek a 15 colos diagonálgumik az oldalirányú erőkkel. Óriási élmény a 356-ossal kanyarodni, de provokálni nagyon nem illik. Száraz aszfalton zseniálisan tapad az aszfaltra, de csúszós útburkolaton a hátulja hajlamos gonosz módon kitörni, és ember legyen a talpán aki megfogja a farnehéz gépet. A többi közlekedő a kocsit megpillantva automatikusan lemenekül a belső sávból, holott egy átlagos családi autó motorja is erősebb az öreg sportkocsiénál. Hiába, a kisugárzás tiszteletet parancsol, kortól függetlenül, és ráadásul elmaradnak a fiatalabb Porschékat kísérő irigykedő pillantások. Inkább az jellemző, hogy az emberek mosolyogva integetnek, villogtatnak a kocsit vezető szerencsésnek.
Porsche - Az ötven éves legenda A későbbi Porschék nagyobbak, gyorsabbak, és kényelmesebbek lettek, de a lényeg nem változott. A gyorsulás még brutálisabb, a lassulás, ha lehet, még inkább javult, az ülések kényelmesek, a műszerfal ergonomikus, de mégis ugyanaz az érzés. A boxerhangot már kevésbé hallani (főleg, hogy a kilencvenes években vízhűtésesre cserélték az addigi léghűtéses motorokat), a kormányzást, fékezést szervó, a vezetést kipörgésgátló és ESP segíti, de attól még érezni az újabbakban is a 356-os génjeit: ez az, amiért a Porsche mind a mai napig sikeres.
Tetszett a cikk? Küldd el az ismerősődnek!Hozzászólok!
Autócsoda (13/27)
K É P G A L É R I A
Porsche - Az ötven éves legenda -
Porsche - Az ötven éves legenda -
Porsche - Az ötven éves legenda -
Porsche - Az ötven éves legenda -
Porsche - Az ötven éves legenda -
Porsche - Az ötven éves legenda -
Porsche - Az ötven éves legenda -
Porsche - Az ötven éves legenda -
Porsche - Az ötven éves legenda -
Porsche - Az ötven éves legenda -
Porsche - Az ötven éves legenda -
Van róla jobb fotód?
Küldd el nekünk!
Ajánlás
Van új ötleted, ami nem szerepel a listán?
Oszd meg velünk!
Mennyibe kerül?
A többség szerint ez:
6 130 990 Ft
Szerkesztő

Horváth Péter

Szólj hozzá!
  1. Biztonsági kód
Davion
2017-01-20
05:07:25

"That's a brilliant answer to an innerestitg question"

Jazlynn
2016-09-01
16:45:26

"Very true! Makes a change to see soenome spell it out like that. :)"

Laneta
2016-08-27
21:01:49

"Hey low class Jerk, you still have not apologized.There is no data at hand, but I am sure it’s in hundreds of millions of dollars. Plus look at all the land, money, and possessions that were taken away by Arab countries from the Jews. Please spare us the lecture and crocodile tears for Pa.netiniaslPeople love to cry the Palestinians and their land, but no body gave a shit when the lands were taken away from Jews in Muslim countries such as Syria, Iraq, and Morocco."

Antonny
2015-01-13
09:58:26

"722As far as college deegre I would agree that in USA right now there are simply too many people with BS, MA, MA, PhD There arene28099t enough jobs for all of those people. In addition anybody higher than BS is facing a competition from foreign highly qualified workforce. I am one of these foreigners who got the job, my wife is 5th generation American citizen, with PhD deegre and she can not get a job in her field for over a year. SO in my family it is kind of funny We decided to have a kid since she weren't getting any interest. A year later -she got couple of phone calls from perspective recruiters from PA not NJ. that is after over 200+++ job applications she actually was qualified for, judging by job descriptions. Ohh yes, her field is biochemistry just 15-20 years ago NJ was capital of the world in her field.Right now she is not listed as unemployed due to US unemployment rules e28093 if you quit your job to move 2000+++ miles to live with your husband e28093 thate28099s automatically disqualifies you as unemployed. She is not counted in ANY governmental statistics and yet shee28099d been looking for a job for over 18 month now.I wonder how many people are in the situation like this one???If you have a kid and a husband who makes above average wage in NJ e28093 wife working and making under 50K just does not make any financial since e28093 higher taxes, a lot higher expensese280a6In my opinion there is huge number of unemployed people who is not e2809csuitablee2809d for unemployment benefits and therefore omitted from statistics.Regarding e2809ctrade professione2809d e28093 yes a lot of people made a killing in the last few yearse280a6 A lot of them will have no business now as housing boom is clearly endinge280a6fe4"

mivan?? kel baj!!!!!!!!
2011-02-16
15:54:04

"ja igazan MR.Balazsnak"

MR.Balazs
2008-12-03
18:34:57

"szerintem nem jo kocsi de masok szerint az jo ha nekik ez tedszik akor nem szolok bel:P:))"

MR.Balint
2008-12-01
21:22:26

"nekem ez a kedvenc autom de az uly jobb "

MR.Balint
2008-12-01
21:21:54

"nekem ez a kedvenc autom"

Kertiné Szőke Erika
2008-03-30
11:30:23

"ez sem rossz"

szpsz911
2007-11-25
12:01:09

"Ez teljesen igaz! Magam is egy 1991-es Carrerával szelem az utakat és minden nap ünnepnap :-)"

Ajándékötlet-Élmény-Úti cél Magyarországon-Természeti csoda-Autócsoda-Freestyle-Film-Építészeti csoda-Nagyváros-Könyv