Az ajánlási időszak lezárult
#19

Lancia Delta HF Integrale - Kockaexpressz

Száraz tények

Vagy mégsem?
Szavazatoddal Te is befolyásolhatod, hogy ez a cikk bekerüljön-e a Kihagy6atlanok névsorába!

  • Helyezés: 19. /27
  • Pontszám: 6.86
  • Szavazatszám: 247
A téma további cikkei
Adott egy átlagos alsó középkategóriás autó. Adott egy, ami az addigi sikereket szeretné folytatni a rali-világbajnokságon. Adott az FIA szabálykönyve, ami szerint kell legalább ötezer eladott példány a versenygép homologizációjához. Az eredmény közúti veszedelem, kockaformában.
Lancia Delta HF Integrale - Kockaexpressz A hetvenes évek közepén – nyolcvanas évek elején mintha a gonosz földönkívüliek minden autógyár fejlesztő központjából eltüntették volna a görbevonalzókat. Hirtelen minden autóról eltűntek az ívek. Minden pontot egyenesek kötöttek össze, a gömbölyű formák, domborodó lemezek helyett minden részt síklapok határoltak. Ekkoriban kezdett el szinte kizárólagossá válni az alsó középkategóriában a VW Golf által képviselt építésmód is: orrmotor elöl keresztben, fronthajtás, nagy utastér, csapott hátú ötajtós (vagy háromajtós) karosszéria. A Golf valódi kasszasiker lett ezzel a megoldással, pedig a recept egyszerű volt. A VW-nél terveztek egy olyan autót, ami nagyjából a Fiat 128-ashoz volt hasonlatos mind szerkezeti szempontból, mind pedig méreteit, motorizáltságát és menetteljesítményeit illetően, a formát pedig rábízták a Giorgetto Giugiaro vezette Italdesign stúdióra. Az utasítás csak annyi volt: legyen szebb, mint a 128-as. Az lett (bár ez ízlés kérdése), és a kocsi 1974-es bemutatóját követően olyannyira tarolt, hogy az alsó középkategóriát azóta gyakran Golf-kategóriaként emlegeti a szakma.
Ezek után persze érthető, hogy minden gyár előbb vagy utóbb megépítette a saját „Golfját” amely kinek így sikerült, kinek úgy. A kocka-design korszakában akadtak bűnronda autók (mint például a D-Kadett), de az olaszok egész jól megoldották a dolgot. Sem a Fiat Ritmo, sem pedig a Regata nem volt túl szép (jó meg aztán pláne nem), de nem voltak rondák sem. Lehet, hogy perverz vagyok, de nekem a Regata formája még tetszik is.
Az olaszoknál maradva: a Lancia is megépítette a maga alsó középkategóriás autóját a másoknál is bevált sablon szerint. Az 1979-ben bemutatott Delta divatos volt, szögletes, a maga módján még szép is. 1980-ban megválasztották az Év Autójának, fogyogatott szépen, de nem volt igazán átütő sikere. Átlagautó átlagsikere, nagyon szép történet, köszönjük szépen...
Nagyjából ennyi is lenne a sztori, ha nincs a ralivébé. Ebben a nemes sportágban ugyanis a Lancia gyári csapata gyakran verte hülyére a konkurenseket a rajongók és a Lancia-kereskedők nem kis örömére.
Lancia Delta HF Integrale - Kockaexpressz Minden a Fulviával kezdődött. A nem kifejezetten versenyzésre kitalált, szelíd Fulvia Coupét alapos tuningkúrának vetették alá, és meglehetősen ütőképes raliautóvá tették. Eleinte 1200-as, 80 lóerős motor dolgozott benne, de a pályafutása vége felé a Fulvia HF 1600-as már 160 lóerővel szaggatta a murvát. Az iszonyatosan lekönnyített kocsi ezzel már sokszor maga mögé tudta utasítani a vetélytársakat, és rengeteg sikert ért el 1966-tól 1972-ig. A következő nagy durranás a Stratos volt, ami az 1973-as osztrák Sachs-Winter Rallye-n mutatkozott be Walter Röhrl-lel a volán mögött. A kifejezetten versenycélokra épített ék alakú kocsiban a hátsó tengely előtt kapott helyet a Ferrari Dinóból származó V6-os motor, ami 9000-es fordulatszámon háromszáz lóerőt szabadított a hátsó kerekekre. A Stratos emellett rendkívül könnyű és izgága autó volt, nem véletlenül illették tehát a szaksajtó munkatársai a „gépállat”, „őserő”, és „monstrum” kifejezésekkel. A Stratossal se maradtak el a sportsikerek: Sandro Munari három világbajnoki és négy Európa-bajnoki címet gyűjtött be vele.
Lancia Delta HF Integrale - Kockaexpressz Természetesen a Stratos nyugdíjazása után se maradtak ütőképes versenygép nélkül Lanciáék, mert csatasorba állították a 037 Rallye nevezetű autót. A leginkább a Lancia Beta Montecarlóra hasonlító, szintén középmotoros, hátsókerék-hajtású járgány valójában műszaki szempontból szinte az utolsó csavarig különbözött az utcai Beta Montecarlótól. A Stratosban alkalmazott V6-os helyett egy kompresszoros négyhengeres motor szolgáltatta az erőt. Első futamgyőzelmét az 1983-as Monte Carlo ralin aratta, Walter Röhrl irányításával. A Stratossal ellentétben nem volt izgága autó, sokkal jobb volt a vezethetősége a jobb tömegeloszlás miatt. Az ultrakönnyű acél csővázas kevlárkarosszéria és az alacsony fordulatról is jól húzó kompresszoros motor végül hat futamgyőzelemhez (Markku Alén kétszer, Walter Röhrl pedig négyszer diadalmaskodott) és ezáltal a csapatvilágbajnoki címhez is Hozzásegítette a Lanciát. A 037-es mégsem volt hosszú életű, mert az 1984-es évadban is világosan látszott már, hogy az összkerék-meghajtású kocsiké a jövő. Ebben a szezonban az Audi Quattro toronymagasan uralta a mezőnyt.
1985-ben az új B-csoportos szabályok szerint épített Delta S4 volt az olaszok válasza a Quattro sikereire. A raliban a B-csoport bevezetése szabad utat engedett a lóerőknek: ezek az autók ultrakönnyűek, iszonyatosan erősek, és még a gyakorlott pilóták számára is életveszélyesen gyorsak voltak. Az alig több, mint fél tonnás tömeghez párosuló 5-600 lóerős teljesítmény kordában tartásához halált megvető bátorságra és nem mindennapi képességekre volt szükség.
Ezeknek a gépszörnyeknek (pl. Audi Quattro Sport, Peugeot 205 T16, Lancia Delta S4) csak a nevük volt közös a szériaautókéval, és a mai WRC-knél is jóval gyorsabbak voltak.
A Delta S4-et elnézve valóban találó is a „gépszörny” elnevezés. Valóban mintha az utcai Deltára hasonlítana, de kicsit nagyobb, és sokkal rondább. Kevlárból készült karosszériája olyan, mintha baltával faragták volna, olyan Frankenstein-kinézete van. Félelmetesen erős, félelmetesen gyors, és látványra is félelmetes. Négyhengeres könnyűfém motorjának a teljesítményét egy kompresszor és egy turbófeltöltő együttes alkalmazásával tornászták fel 500 lóerő fölé.
Az 1986-os Korzika-ralin bekövetkezett halálos baleset után az FIA betiltotta a B-csoportos autókat, így a Lancia – a többiekhez hasonlóan – visszatért az A-csoportos versenygépekhez. Az 1987-es szezonban debütáló Delta HF 4WD a kezdetektől fogva uralta az A-csoportot, aztán ez a továbbiakban nem is nagyon változott. Zsinórban hatszor nyert a csapat világbajnoki címet, mielőtt a gyár visszalépett volna az autósporttól.
Lancia Delta HF Integrale - Kockaexpressz No, itt jön a képbe az utcai Delta. A raligép homologizációjához szükséges volt ugyanis 5000 eladott példány az adott típusból, amiből a versenyautó származik. Az olaszok tehát piacra dobták 1987-ben a Delta HF 4WD-t, ami turbót, injektort, összkerékhajtást, és intercoolert kapott, az alap Deltától pedig a kockalámpát felváltó agresszív kerek ikerfényszórók különböztették meg. Ahogy a gyáriak folyamatosan farigcsálták a versenyautót, úgy jelentek meg a továbbfejlesztett utcai változatok is.
A HF 4WD-t felváltotta a nyolcszelepes Integrale, majd 1989-ben a tizenhatszelepes Integrale 16 V, azután pedig következett szép sorban az EVO, EVO I, és EVO II. A végén nem csak hogy sikerült eladni a homologizációhoz szükséges minimális mennyiséget, de nagy piaci siker is lett. A nem túl alacsony vételár ellenére is több mint 44 ezer darab kelt el a turbós-összkerekes Deltákból.
Lancia Delta HF Integrale - Kockaexpressz Akit egy kicsit is megmozgat a motorsport, az tudja, hogy miért is kihagyhatatlan a Delta HF. A kocsi a valódi versenyautók hangulatát hűen adja vissza, de nem olyan módon, mint az Impreza WRX, vagy a Lancer EVO. Nem annyira tökéletes, nem annyira japánosan precíz: a Lanciának lelke van. Tipikus nyolcvanas évekbeli hangulatot áraszt a beltere: steppelt bőr az üléseken, és szögletes formák mindenütt. A kopogós műanyagból készült dobozformájú műszerfal mai szemmel nem csak ronda, de praktikusnak se nevezhető. Kétségtelen viszont, hogy van hangulata, és pont az ilyen dolgok miatt szerethető a Delta. A kétezer köbcentis turbómotor hatalmas erejét az összkerékhajtás és az elülső Torsen-diffi segít az útra juttatni. Szinte érezni, ahogy a gumik az aszfaltba marnak, a kocsi iszonyatos gyorsulást produkál, és a közben átélhető hangorgia tovább fokozza az élményt. Lehet csúsztatgatni is, és bár száraz aszfalton ez csak a köridő rovására megy, lehet vele kilinccsel előre is menni. A súlyeloszlás pompás, a futómű nem különben így élvezet kanyarogni vele, és a jól eltalált áttételezésű váltó is hatásos segítség, ha versenytempóban akarunk végigmenni egy kanyarokkal tűzdelt útszakaszon.
Lancia Delta HF Integrale - Kockaexpressz Mátrában keresztben!!!!!!! Az élményt tekintve nem is véletlen, hogy a használtpiacon is csak rettenetesen magas összegekért cserélnek gazdát a fennmaradt példányok. Aki úgy gondolja, hogy a Lanciával (teszkó)gazdaságos módon juthat egy Impreza WRX-kaliberű utcai raligéphez, az felejtse el a Deltát. Nem azért, mert nem olyan ütős, hanem azért, mert nem olyan olcsó. Általában olyan egymillió HUF környéki összegért már lehet Integralét kapni, rendszerint szanaszét hajtva. Nincs ugyanis olyan ember, aki ezeket a kocsikat ne küldené. A jó állapotú példányoktól meg persze bolond lenne akárki is (önszántából) megválni. Tehát egymillió körüli összegből van egy majd' húsz éves olasz autónk, ami alapos felújítást igényel. Erre nyugodtan rá lehet számolni még egyszer ekkora összeget. Ha ez is megvan, akkor vegyük a fenntartás költségeit: horror. A Delta HF megköveteli a rendszeres és gyakori karbantartást, és természetesen a minőségi alkatrészeket, illetve kenőanyagokat. Ha ezeket megkapja, akkor megbízható és rendkívül élvezetes kocsi. Ha a „folyik az olaj, de kit érdekel, inkább veszek alá gagyi neont”-mentalitással kezeljük, akkor viszont maga a pokol. Családi kocsinak, napi használatú autónak nem túl jó megoldás. Hétvégi játszósautónak viszont több, mint zseniális...
Tetszett a cikk? Küldd el az ismerősődnek!Hozzászólok!
Autócsoda (19/27)
K É P G A L É R I A
Lancia Delta HF Integrale - Kockaexpressz - Mátrában keresztben!!!!!!!
Lancia Delta HF Integrale - Kockaexpressz -
Lancia Delta HF Integrale - Kockaexpressz -
Lancia Delta HF Integrale - Kockaexpressz -
Lancia Delta HF Integrale - Kockaexpressz -
Lancia Delta HF Integrale - Kockaexpressz -
Van róla jobb fotód?
Küldd el nekünk!
Ajánlás
Van új ötleted, ami nem szerepel a listán?
Oszd meg velünk!
Mennyibe kerül?
A többség szerint ez:
863 473 Ft
Szerkesztő

Horváth Péter

Szólj hozzá!
  1. Biztonsági kód
Malerie
2016-09-01
13:49:38

"Too many copnilmemts too little space, thanks!"

Buck
2016-08-27
20:58:12

"Your article was exlnlceet and erudite."

Fleta
2016-05-18
04:13:48

"That is very seusidipntore, Virginia. Your description of going through your old notes makes me think of times when I’ve gone through old journals. It’s the changes in your perspective that are the most interesting parts, I think. Definitely looking forward to The Artists Way."

Luciana
2015-01-13
08:21:24

"posa akomi malakismena piotrke na ipostiriksi afti i hora tis ftohias tis disosmias ke tis imitation?afto to neobahalo tis jazz tu filipdi me rock papakostandinu ke fonitika garismata tipu arletas den honevonde pia me tipota ..pu ise joe pass,kenny barrel ke lipi na tus dosete merika mathimata tus ashetus arlekinus telika ikopeda pulane spane epitages i garizune?????ELEOSSSSSSS"

Kása János
2011-12-08
21:55:40

"a világ egyik legnagyobb gyorsulási ásza 16v ösz kerék turbo mai napig egy jó sofőrrel bármikor legyaláz gyorsulásban jobbnál jobb autokat!!!!!"

ROLY
2010-10-21
10:31:59

"nekem egy 85-ös 1.5-ösöm van de volt elötte vagy 5 autom ami mind japán volt abbol talán a 89-es civic-em volt a legjobb de mikor megvettem a deltát szerelmes lettem bele és bár nem integrále vezetni és elmenni vele valahova egy igazi ünnep mikor lehuzom az ablakokat és eltolom a tolótetöt akkor egy teljesen más világba érzem magam akinek nem volt az pofázhat mindenféle marhaságot fogalma sincs ez jobb mint bármilyen drog ja és nem mellesleg jópár mai szart szétaláz még az 1.5-ös is IMÁDOM!!!! "

tom666
2010-10-19
13:36:40

"Nekem is volt egy citromsárga, de ellopták 2001-ben. Ültem már azóta mindenféle kocsiban, de azt az élményt egyik sem tudta visszaadni! VRC-k ide VRC-k oda, a rally királya a Delta Integrale! Mit nem adnék, ha még egyszer lenne egy "

mesa
2010-09-08
16:41:44

"A világon a legszerethetőbb négykerekes szörnyeteg! Aki ült benne az tudja, hogy sosem szabadul tőle! Olyan, mint a Puli, az ajtó elé fekszik és várja, hogy a gazdája foglalkozzon vele! Épp azon vagyok, hogy ezt az élményt bárki átélhesse, ha máshogy nem is, szimulátorral! A direkt url-t nem engedi begépelni, keressétek a mesa extra hu-n! Lancia Integrale mod rFactor alá! WIP Örülnék neki, ha segítenétek a fejlesztésében! Az Integrale iránt érzett rajongás örök! "

laci
2010-08-16
18:40:41

"Ja és a költségei? Mennyi pénzbe is kerül egy szuper szőke, vörös vagy barna bombázó csaj?? Ez még többe is kerül ,de többet is ér. Ezt nagyon kell szeretni, simogatni beszélni hozzá, őt nem lehet megcsalni mert de nem is lehet, megbosszúlja ennek igazi lelke van ő az uralkodó király mindenk felett."

laci
2010-08-16
18:31:30

"Sajnos nem vagyok már huszon éves, de mint már írtam az enyém volt az ország egyik legszebb és legeredetibb integráléja.Aki nem ült ilyen autóban az nem tudja miről beszélünk. Csak egyszer üljél bele és többet nem tudsz szabadulni a gondolattól, hogy vegyél egy ilyet. Volt már minden féle és jó féle közlekedési eszközöm bőven 250 LE fölött de ez egészen más!!!! Ez az igazi feeliing(!!!!) ami sport. design,legenda és minden féle náció a csodájára jár bármerre is csapatsz vele a világon. Én ezt megtapasztalhattam mert igazi szerencsém voltamikor rátaláltam!!! EZ EGY MÁS VILÁG!!!"

kpesszimista
2010-07-13
12:09:54

"\\\"Nagyjából ennyi is lenne a sztori...\\\" Azért kimaradt egy fontos momentum: "A Lancia Delta 1979 őszén mutatkozott be, karosszériáját Giorgetto Giugaro tervezte, de bizonyos egységek fejlesztésében a svéd Saab is részt vett. (Ebben az időszakban a Fiat Csoport és a Saab több modell fejlesztésében együttműködött: az Alfa 164, a Lancia Thema a Saab 9000-essel közös alapokra készült, a Deltát pedig Saab 600-as emblémával is forgalmazták.)" bezdan-online.com/a/index.php/content/view/1725/31/ "

Kepi
2010-02-12
19:53:19

"...van egy olyan mondás hogy,az német auto megbizható ,a francia meg kényelmes,a japán pedig strapabiró......... az olasz autókba ez mind megvan de még gyorsak is:D"

Eldottore
2009-11-28
00:23:38

"Nekem egy Beta Cupem van. Az egyik a 4 db--ból ami működik az országban. 25 éves. Aki fikázza az ilyen Olasz autókat annak lövése sincs semmiről!!!!!!!"

Kozeetoo
2009-11-18
11:57:37

"olasz retkek ? a d kadettnél bármikor fosok egy sokkal barátságosabbat ...."

kojak
2009-10-11
21:10:03

""Lehet, hogy perverz vagyok" Szerintem egy köcsög vagy. A D kadett szép és megbízható. Nem úgy, mint ezek az olasz retkek. Kojak"

laci
2009-09-18
22:17:25

"ez maga az álom igazi csoda, három évig volt, talán az ország legszebb darabja volt az enyém.De sajnos elkellett adnom, bele is betegedtem!!!"

Mókár
2009-05-18
14:16:38

"Nekem tetszik, jól áll neki a dupla eltérő méretű fényszóró. "

MR.Balint
2008-12-02
16:28:23

"nekem tul kocka auto a mi dacsiank sokkal jobb"

rozsdas
2008-10-14
10:34:03

"A leges legnagyobb.ennyi"

DavidG
2008-03-23
13:39:25

"A Fiat Ritmo Ronda volt --> Csak Seat márkanév alatt."

Dani
2007-07-02
11:38:18

"Az utolsó kép is Delta? :O"

Ajándékötlet-Élmény-Úti cél Magyarországon-Természeti csoda-Autócsoda-Freestyle-Film-Építészeti csoda-Nagyváros-Könyv